Elektrisk hyper-SUV som både river asfalt og rommer familien
Lotus Eletre er ikke bare en bil – den er en revolusjon. En elektrisk SUV med hyperbil-DNA, som kombinerer brutal ytelse med luksus, teknologi og løsninger for praktisk bruk. Det er en bil som får deg til å smile, enten du sitter bak rattet eller i baksetet. Og akkurat nå kan du faktisk sikre deg en av våre åtte leveringsklare Eletre med hele 97 000 kr i besparelse, og det er før den planlagte avgiftsøkningen på 50 000,- fra nyttår.
Lotus får du hos Nardo Bil Ranheim.

Rå kraft og rå kontroll
Eletre kommer i flere versjoner: Eletre 600, Eletre 600 GT, Eletre 600 GT SE, Eletre 600 Sport SE og Eletre 900 Sport og Eletre Sport Carbon. Toppmodellen leverer 905 hk, 0–100 km/t på 2,95 sekunder og en toppfart på 265 km/t. Selv basis-modellen gir deg 612 hk, 710 Nm dreiemoment og 258 km/t toppfart. Da forstår du raskt hvorfor Lotus omtaler Eletre som en hyper-SUV.
Vil du kjenne på kreftene selv?
«Ingen slår den på kjøreegenskaper. Vi har så langt ikke kjørt en elektrisk SUV som leverer tilsvarende kjøreegenskaper.»
«Den skjøt gjennom svingen med udramatisk presisjon og inspirerende selvtillit. Skarp, rask og lett å kontrollere.»
Klasseledende rekkevidde – selv i kulda
Lotus Eletre bygger på en egenutviklet 800-volts plattform, som gir lynrask lading – opptil 355 kW, og 400 km rekkevidde på bare 20 minutter. Det gjør at Eletre lander blant de raskest ladende elbilene på markedet. I NAFs vintertest oppnådde bilen over 320 kW – uten forvarming.
Rekkevidden er oppgitt til opptil 600 km, og under vinterforhold leverte Eletre over 530 km. I NAFs vintertest ble det målt 464,6 km i temperaturer ned mot -10 °C.
Plass, komfort og luksus for hele familien
Eletre er over 5 meter lang, med 688 liter bagasjerom, og 1532 liter med nedfelte seter. Den har også frunk på 46 liter og er godkjent for hengervekt opptil 2250 kg, som gjør den praktisk for både ferier og hverdagsbruk. Interiøret er luksuriøst og fullspekket med teknologi: massasjeseter, panoramatak, KEF Premium lydsystem med 23 høyttalere, og OLED-skjerm på 15,1 tommer.
«Materialkvaliteten er ingenting annet enn fantastisk. Skinn, alcantara, metall og plast som gjør en særdeles god jobb med å maskere at det er plast – det er ikke spart på noe.»
«Heftige ytelser, gode kjøreegenskaper, avansert teknikk, deilige seter og et tøft sportsratt.»
Sikkerhet på toppnivå, også for norske forhold
Eletre er utstyrt med hele 34 sensorer, inkludert LIDAR, radar, kameraer og ultrasoniske sensorer. Den har NVIDIA Orin-X chips som håndterer 500 TOPS (trillioner operasjoner per sekund), og er Level 4 autonomi-klar.
I vintertest viste bilen god stabilitet og kontroll, selv på snødekte og glatte veier. Varmeapparatet holdt kabinen varm helt til batteriet var tomt. Les hele testen her ↗
Teknologisk kraftpakke i bevegelse
Infotainmentsystemet er drevet av Lotus Hyper OS, og den 15,1″ store OLED-skjermen folder seg automatisk ned når den ikke er i bruk. Systemet støtter Apple CarPlay, Android Auto, og har augmented reality head-up displayet.
Eletre har også en “lysstripe” som går gjennom dashbordet og endrer farge basert på hendelser – som innkommende samtaler, temperaturjusteringer eller batteristatus.
På kjøresiden har bilen aktiv luftfjæring, bakhjulsstyring, krengningsstabilisator, og aktive aerodynamiske elementer som todelt takspoiler og utfellbar hekkspoiler. Dette gir en kjøredynamikk som er uvanlig presis for en SUV på over 2,5 tonn.
Med fire LIDAR-enheter, 11 kameraer, og 6 radarer, er Eletre også klar for autonom kjøring på nivå 4 (dvs. avansert selvkjøring), og kan oppdateres via Over-the-Air (OTA) for fremtidige funksjoner.
Smart aerodynamikk for rå ytelse
Lotus Eletre er intelligent konstruert for å skjære gjennom luften med minimal motstand og maksimal stabilitet. Bilens aerodynamikksystem er aktivt og tilpasser seg kjøreforholdene i sanntid.
Systemet består blant annet av:
- Luftkanaler integrert i karosseriet som leder luft gjennom bilen – ikke bare rundt den – og reduserer luftmotstand betraktelig.
- Aktiv frontgrill som åpner og lukker seg automatisk for å optimalisere kjøling og luftstrøm.
- Flytende delt takspoiler som kanaliserer luft over bilen for redusert turbulens.
- Utfellbar hekkspoiler som justerer vinkel og posisjon basert på hastighet og kjøremodus, og gir økt marktrykk ved høy fart.
«Alt som ligner luftinntak, er luftinntak. Åpninger både foran, bak og langs sidene kanaliserer luften rundt hjulene og over taket for å la bilen gli mest mulig uanstrengt gjennom luften.»
Dette systemet gir Eletre en sportsbil-lignende kjøredynamikk, selv med SUV-format og over 2,5 tonn egenvekt. Resultatet er en bil som ligger klistret til veien, selv i høy hastighet og skarpe svinger.
Opplev Lotus Eletre hos Nardo Bil Ranheim
Lotus Eletre er mer enn en elektrisk SUV – det er en ny måte å oppleve ytelse, luksus og presisjon på. Bestill en prøvekjøring og opplev hvordan Eletre er skapt for norske forhold, med kraft, komfort og kontroll som setter en ny standard for elbiler.



